Voor het bestuderen van deze website is het raadzaam om achter de computer te gaan zitten, op een smartphone werkt het niet erg handig.
Soort fiets:
Waar wilt u de fiets voor gebruiken…? Zoek daaarna in de juiste Categorie.
a. Fietsvakantie met zowel achterop als voorop veel bagage.
b. Fietsvakantie met achterop bagage, maar op de (al dan niet al aanwezige) voor-bagagedrager niet meer dan 3 kg.
c. Pure toerfietsen, met eventueel achterop bagage.
FRAMESOORTEN en FRRAMEMAAT:
Een fiets met een HEREN-frame is uiteraard het sterkste, meestal ook wel geschikt voor DAMES.
Een fiets met een VERSTERKT DAMESFRAME is een goed alternatief.
Een fiets met een niet doorlopend MIXED-frame is redelijk sterk.
Een fiets met een LAGE OPSTAP is in de meeste gevallen wel handig, maar meestal niet sterk genoeg voor het geval dat er een voor-bagagedrager (met veel bagage) op moet. ( er zijn enkele uitzonderingen)
WELKE MAAT:
De framemaat is per traditie de afstand gemeten tussen het hart van de trapas en de bovenkant van de buis waar de zadelpen in geschoven is.
Deze maat zegt echter niet erg veel, omdat de zadelpen uiteraard uitgeschoven kan worden, om hem aan de beenlengte aan te passen.
Bovendien hebben sommige moderne modellen een aflopend (sloping) frame, waardoor de framemaat natuurlijk erg klein is, maar niets zegt over de lichaamslengte, die bij de fiets hoort.
De LENGTEMAAT echter is de maat tussen het hart van de bovenkant van de buis, waar het zadel in geschoven is en het hart van de balhoofd-buis ( waar het stuur in geschoven is )
IK HEB DE FIETSEN DAAROM bij nader inzien liever INGEDEELD in de MODERNE aanduiding, die vooral rekening houdt met de LENGTEMATEN. M = medium, L = Lang, XL= is extra Lang.
In de advertenties en op de website, staan de ongeveer passende lichaamslengtes, die bij deze maten horen.
Ook belangrijk is de ZITHOEK waarin men wilt zitten ( maar is dat wel verstandig t.a.v. het gewenste fietsmodel )
Dan zijn er ook nog weleens fysieke problemen (rug, nek, schouders, handen enz.) die een rol kunnen spelen.
Daarnaast speelt er nog een aantal zaken mee in dit verhaal:
Is de stuurkop of het stuur eventueel in hoogte verstelbaar?
Kan de positie van de handen veranderd worden? ( Vlinderstuur, Buffelstuur, Stuur met Bar-ends )
Kan de DRUK OP DE HANDEN comfortabeler gemaakt worden (b.v. zacht leren of ergonomische handvatten)
Wat voor TYPE STUUR zit op de fiets en is dit eventueel te veranderen?
Kan het ZADEL eventueel ook nog naar achteren of naar voren GESCHOVEN worden?
VERING of juist NIET?:
Met een niet geveerde fiets u heeft het beste contact en gevoel met de weg, met hard opgepompte banden fietst dit het lichtst.
Sommige mensen krijgen echter last van handen, schouders of rug door het gestuiter.
Bij een niet geveerde fiets kunt u iets meer comfort krijgen door de banden iets zachter te laten (De fiets rijdt uiteraard dan wel iets zwaarder)
Bij een geveerde fiets kunt u de banden veel harder oppompen en toch door de vering comfort behouden, het is dus niet persé zo dat deze zwaarder fietst.
Sommige hebben een niet geveerde voorvork, of zijn uitgerust zijn met een monoshock (feathershock) voorvork-vering, bedoeld om de kleine oneffenheden in het wegdek op te vangen.
Voor de comfortfietser is er bij sommige modellen soms ook een versie met een voorvork met instelbare diepe vering, soms is deze zelfs eenvoudig uit te schakelen, zodat de fiets (bewust) niet geveerd is.
N.B. Geloof me, IK VERKOOP LIEVER GEEN FIETS, DAN EEN VERKEERD SOORT of VERKEERDE MAAT!