Vooraf al wat INFORMATIE over BELANGRIJKE ZAKEN!

Veel van mijn klanten vragen zich af wat voor soort fiets enmet welk schakelsysteem, ze het beste kunnen kiezen.

Een toerfiets met derailleur en 21 of meer versnellingen en een open of half open kettingkast,
Een overzichtelijk systeem, ook wat betreft slijtage en kwaliteit.
Uitermate geschikt voor in de bergen, deze fietsen zijn licht in gewicht en fietsen het lichtst.
Het op z’n tijd schoonhouden en smeren van ketting en tandwielen is i.v.m. de kosten, wel aan te raden.
De bediening vereist ook wel enige oefening en inzicht, maar u wordt er rijkelijk voor beloond.

Tegenwoordig is een fiets met een toch wel prijzige Rohloff naaf erg in trek
Een zeer onderhoudsvriendelijk systeem, de 14 versnellingen hebben ongeveer hetzelfde bereik als een 27 versn. deraileeur.
gemakkelijk te bedienen, fietst maar een paar procent zwaarder dan met een derailleur.
de oplossing voor:
a. mensen die het schakelen met een derailleur maar niet onder de knie kunnen krijgen
b. mensen die geen zin hebben in het schoonhouden en regelmatig smeren van Ketting en tandwielen.
c. voor kilometervreters, want de naaf is zeer bedrijfszeker en bij goed gebruik, nagenoeg onverslijtbaar

Een fiets met 7 of 8 versnellingen en gesloten kettingkast. , gemakkelijker in bediening en onderhoud,
Voor in de stad of korte ritjes geschikt, want het fietst wel behoorlijk zwaarder dan een fiets met derailleur en is voor heuvelachtig gebied zeker niet geschikt.

Met de moderne Shimano ALFINE 11 versnellingsnaaf, de betere versie van een 8 naafversnelling van Shimano,
Een iets beter bereik dan met 8 versn., fietst ook lichter en is veel duurzamer dan een 8 versnellings-naaf.
Zeer eenvoudig te bedienen en weinig onderhoud.

ONGEVEERD OF GEVEERD
Fietsen zonder voorvork-vering fietsen het lichtst, hebben echter weinig comfort.
Voor vakantiefietsen erg geschikt i.v.m. stabiliteit.

Fietsen met een Mono- of feathershock vering (korte vering) hebben ietsje meer comfort en fietsen nauwelijks zwaarder.

Fietsen met lange voorvork-vering (met dubbele veerpijpen) fietsen dus wel ietsje zwaarder, maar wellicht vindt u het fietsen prettiger en kunt u het door het comfort langer volhouden.
Voor stadsfietsen en gewone toerfietsen zeer geschikt, voor vakantiefietsen wat minder, tenzij de voorvering eenvoudig uit-schakelbaar is.

De ideale combinatie is eigenlijk een fiets met eenvoudig uit te schakelen voorvork-vering.
In heuvelachtig gebied schakelt u de vering gewoon uit, in andere omstandigheden kunt u toch profiteren van het fijnere comfort.

Welke FRAMEMAAT heb ik nodig. Er staat op internet nogal wat misleidende info over framematen.
Bij veel van mijn advertenties staat een (ongeveer) lichaamslengte vermeld, dit is slechts een indicatie, geen wet van Meden en Perzen.
Ik word regelmatig gebeld of gemaild met de vraag welke framemaat iemand nodig heeft bij een bepaalde lichaamslengte.
Uit ervaring kan ik gerust zeggen, dat daar op afstand geen zinnig antwoord op te geven is, omdat dat eigenlijk alleen ter plaatse
goed uit te zoeken is. Het heeft namelijk met een aantal factoren te maken.

N.B. IK VERKOOP LIEVER GEEN FIETS, DAN EEN VERKEERD SOORT of VERKEERDE MAAT!

Comments are closed.