Informatie over: Wat voor SOORT FIETS, Welke FRAMESOORT, welke FRAMEMAAT, VERING of juist niet?

Soort fiets:
Waar wilt u de fiets voor gebruiken…?
Vakantiefiets (stevigere fietsen met ook op de voorvork de mogelijkheid tot het monteren van een bagagedrager)

Toerfiets, met eventueel achterop bagage.(WEGENS REORGANISATIE WORDEN DEZE GROEPEN MOMENTEEL UITVERKOCHT, OP IS OP)

Met Derailleur-versnelling, Shimano Alfine 11 naafversnelling, (meestal liggen de prijzen tussen € 800 en € 2000)
of met Rohloff-versnelling (meestal liggen de prijzen tussen € 1400 en € 5000)
Met een ketting of met een belt (getande riem) (een vergelijkbare fiets met een belt kost ongeveer € 500 meer)
Lees anders eerst de pagina die info geeft over versnellingsystemen, ketting of belt en andere zaken.

FRAMESOORTEN:
Een fiets met een LAGE OPSTAP is in de meeste gevallen wel handig, maar meestal niet sterk genoeg voor het geval dat er een voor-bagagedrager (met veel bagage) op moet.

Een fiets met een MIXED FRAME heeft een wat lagere hoogste stang en is een goed en redelijk alternatief voor wat men meestal in Nederland een herenfiets noemt.

Een fiets met een HOGE BOVENSTE STANG heeft verreweg het sterkste en meest stabiele frame, met zeer weinig zwabber als u met veel bagage een berg afdaalt. (Ook in Nederland kiezen gelukkig steeds meer dames voor deze framesoort)
Hou wel in de gaten dat u de bagage op de achterdrager niet te hoog oplaadt, want anders moet u bij het opstappen het been wel erg hoog opzwaaien.
(Lenige mensen zie ik ook wel voor het zadel over de hoge stang opstappen)

WELKE FRAMEMAAT:
De framemaat is per traditie de afstand gemeten tussen het hart van de trapas en de bovenkant van de buis waar de zadelpen in geschoven is.
Deze maat zegt echter niet erg veel, omdat de zadelpen uiteraard uitgeschoven kan worden, om hem aan de beenlengte aan te passen.
Bovendien hebben sommige moderne modellen een aflopend (sloping) frame, waardoor de framemaat natuurlijk erg klein is, maar niets zegt over de lichaamslengte, die bij de fiets hoort.
De LENGTEMAAT echter is de maat tussen het hart van de bovenkant van de buis, waar het zadel in geschoven is en het hart van de balhoofd-buis ( waar het stuur in geschoven is )
IK HEB DE FIETSEN DAAROM bij nader inzien liever INGEDEELD in de MODERNE aanduiding, die vooral rekening houdt met de LENGTEMATEN. M = medium, L = Lang, XL= is extra Lang.
In de advertenties en op de website, staan de ongeveer passende lichaamslengtes, die bij deze maten horen.
Ook belangrijk is de ZITHOEK waarin men wilt zitten ( maar is dat wel verstandig t.a.v. het gewenste fietsmodel )
Dan zijn er ook nog weleens fysieke problemen (rug, nek, schouders, handen enz.) die een rol kunnen spelen.
Daarnaast speelt er nog een aantal zaken mee in dit verhaal:
Is de stuurkop of het stuur eventueel in hoogte verstelbaar?
Kan de positie van de handen veranderd worden? ( Vlinderstuur, Buffelstuur, Stuur met Bar-ends )
Kan de DRUK OP DE HANDEN comfortabeler gemaakt worden (b.v. zacht leren of ergonomische handvatten)
Wat voor TYPE STUUR zit op de fiets en is dit eventueel te veranderen?
Kan het ZADEL eventueel ook nog naar achteren of naar voren GESCHOVEN worden?

VERING of juist NIET?:
Met een niet geveerde fiets u heeft het beste contact en gevoel met de weg, met hard opgepompte banden fietst dit het lichtst.
Sommige mensen krijgen echter last van handen, schouders of rug door het gestuiter.
Bij een niet geveerde fiets kunt u iets meer comfort krijgen door de banden iets zachter te laten (De fiets rijdt uiteraard dan wel iets zwaarder)
Bij een geveerde fiets kunt u de banden veel harder oppompen en toch door de vering comfort behouden, het is dus niet persé zo dat deze zwaarder fietst.
Sommige hebben een niet geveerde voorvork, of zijn uitgerust zijn met een monoshock (feathershock) voorvork-vering, bedoeld om de kleine oneffenheden in het wegdek op te vangen.
Voor de comfortfietser is er bij sommige modellen soms ook een versie met een voorvork met instelbare diepe vering, soms is deze zelfs eenvoudig uit te schakelen, zodat de fiets (bewust) niet geveerd is.

Zoek naar de juiste Categorie:

2a. 1 tm 7 VAKANTIEFIETSEN
Zoek vervolgens de FRAMESOORT die u wenst
Zoek EN KLIK dan op de FRAMEMAAT (I.V.M. UW LICHAAMSLENGTE)

2b. 1 tm 7 PURE TOERFIETSEN
Zoek vervolgens de FRAMESOORT die u wenst
Zoek EN KLIK dan op de FRAMEMAAT (I.V.M. UW LICHAAMSLENGTE)

4. Alle Dames- en Herenfietsen MET BELT (getande riem)

6a. 1 tm 3 Alle Dames- en Herenfietsen met een ROHLOFF VERSNELLINGSNAAF (dit is de duurdere klasse)
Zoek dan op de FRAMEMAAT (I.V.M. UW LICHAAMSLENGTE)

Klik dus op de gewenste CATEGORIE / Framesoort / framemaat / en klik hierop, U krijgt dan alle fietsen te zien (op prijsvolgorde)
Scroll vervolgens naar beneden OM UW SELECTIE TE KUNNEN BEKIJKEN! u vindt dan info van de fiets en de prijzen.
Klik op de foto van de fiets die u beter wilt bekijken, als u de foto weer weg wilt hebben, klik dan op close (onderin de foto).

N.B. Geloof me, IK VERKOOP LIEVER GEEN FIETS, DAN EEN VERKEERD SOORT of VERKEERDE MAAT!
Het liefst ontvang ik hier mensen die met een open mind komen… en die een redelijk vertrouwen in mijn advies en eerlijkheid hebben.
Deze website is niet bedoeld voor even gauw snuffelen, of via een smartphone, ga er dus even rustig voor achter de computer zitten.
Lees liefst eerst de info op de diverse pagina’s, zodat u het één en ander van de diverse systemen leert kennen.
Als u zich kunt vinden in de AFSPRAAK-VOORWAARDEN, dan boek ik voor U desgewenst een afspraak. Voor één fiets een uur tot anderhalf uur, voor twee fietsen 2 uur.
Een lijst met nummers van fietsen meenemen, om die bij mij te willen bekijken, is absoluut niet nodig en werkt bovendien niet handig, omdat ze soms op verschillende locaties staan.