Informatie over: Wat voor SOORT FIETS, wat voor FRAMEMAAT, VERING of juist niet, wat voor VERSNELLING-SYSTEEM, wat voor REMMEN, ketting of BELT?

Soort fiets:
Waar wilt u de fiets voor gebruiken…? Zoek daaarna in de juiste Categorie.
a. Fietsvakantie met zowel achterop als voorop veel bagage.
b. Fietsvakantie met achterop bagage, maar op de (al dan niet al aanwezige) voor-bagagedrager niet meer dan 3 kg.
c. Pure toerfietsen, met eventueel achterop bagage.

FRAMESOORTEN en FRRAMEMAAT:
Een fiets met een HEREN-frame is uiteraard het sterkste, meestal ook wel geschikt voor DAMES.
Een fiets met een VERSTERKT DAMESFRAME is een goed alternatief.
Een fiets met een niet doorlopend MIXED-frame is redelijk sterk.
Een fiets met een LAGE OPSTAP is in de meeste gevallen wel handig, maar meestal niet sterk genoeg voor het geval dat er een voor-bagagedrager (met veel bagage) op moet. ( er zijn enkele uitzonderingen)
WELKE MAAT:
De framemaat is per traditie de afstand gemeten tussen het hart van de trapas en de bovenkant van de buis waar de zadelpen in geschoven is.
Deze maat zegt echter niet erg veel, omdat de zadelpen uiteraard uitgeschoven kan worden, om hem aan de beenlengte aan te passen.
Bovendien hebben sommige moderne modellen een aflopend (sloping) frame, waardoor de framemaat natuurlijk erg klein is, maar niets zegt over de lichaamslengte, die bij de fiets hoort.
De LENGTEMAAT echter is de maat tussen het hart van de bovenkant van de buis, waar het zadel in geschoven is en het hart van de balhoofd-buis ( waar het stuur in geschoven is )
IK HEB DE FIETSEN DAAROM bij nader inzien liever INGEDEELD in de MODERNE aanduiding, die vooral rekening houdt met de LENGTEMATEN. M = medium, L = Lang, XL= is extra Lang.
In de advertenties en op de website, staan de ongeveer passende lichaamslengtes, die bij deze maten horen.
Ook belangrijk is de ZITHOEK waarin men wilt zitten ( maar is dat wel verstandig t.a.v. het gewenste fietsmodel )
Dan zijn er ook nog weleens fysieke problemen (rug, nek, schouders, handen enz.) die een rol kunnen spelen.
Daarnaast speelt er nog een aantal zaken mee in dit verhaal:
Is de stuurkop of het stuur eventueel in hoogte verstelbaar?
Kan de positie van de handen veranderd worden? ( Vlinderstuur, Buffelstuur, Stuur met Bar-ends )
Kan de DRUK OP DE HANDEN comfortabeler gemaakt worden (b.v. zacht leren of ergonomische handvatten)
Wat voor TYPE STUUR zit op de fiets en is dit eventueel te veranderen?
Kan het ZADEL eventueel ook nog naar achteren of naar voren GESCHOVEN worden?

VERING of juist NIET?:
Met een niet geveerde fiets u heeft het beste contact en gevoel met de weg, met hard opgepompte banden fietst dit het lichtst.
Sommige mensen krijgen echter last van handen, schouders of rug door het gestuiter.
Bij een niet geveerde fiets kunt u iets meer comfort krijgen door de banden iets zachter te laten (De fiets rijdt uiteraard dan wel iets zwaarder)
Bij een geveerde fiets kunt u de banden veel harder oppompen en toch door de vering comfort behouden, het is dus niet persé zo dat deze zwaarder fietst.
Sommige mensen vinden het gewoon comfortabeler als de fiets geveerd is en oneffenheden in het wegdek grotendeels opvangt.

SCHAKELSYSTEEM:
a. De fiets met een Shimano Derailleur schakelsysteem. b.v. Deore, Deore LX, Deore SLX, Deore XT.
Voordeel: Fietst het lichtst en de kwaliteit/staat is eenvoudig te controleren.
Nadeel: Schoonhouden en smeren is een must.
Een belt i.p.v. een ketting is niet mogelijk.

b. Het oliegevulde Rohloff 14 naafversnelling systeem.
Voordeel: Een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een zeer geschikte versnelling in bergachtig gebied, ook goede klimversnellingen.
Nadeel: Duurdere investering door de hogere aanschafprijs.
De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
De kwaliteit is bij aankoop niet te bepalen (daarom geef ik een jaar garantie, voor de zekerheid)

c. Een fiets met een zeer duurzame Shimano Alfine 11 naaf, soms met ketting, soms met een belt
Voordeel: Een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een redelijk geschikte versnelling in bergachtig gebied (vergeleken met een Shimano Nexus).
Nadeel: De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
Vergeleken met een Rohloff is de naaf goedkoper, maar minder duurzaam en de steile klimversnellingen zijn iets minder goed.
De kwaliteit is bij aankoop niet te bepalen (daarom geef ik een jaar garantie, voor de zekerheid)

REMSYSTEEM:
a. Eenvoudige velgremmen, met remblokken en stalen remkabels.
Voordeel: Remt goed, gemakkelijk zelf te onderhouden en bij pech onderweg meestal eenvoudig te repareren.
Nadeel: Door de ruimte tussen buitenkabel en binnenkabel voelt de remhendel wat zachter aan dan bij de hydraulische versie.
b. Hydraulische velgremmen, met remblokken en met olie gevulde remleidingen.
Voordeel: Remt beter, zeer gedoseerd remmen is mogelijk, met minder knijpkracht.
Nadeel: De kans is klein, maar bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren.
c. Hydraulische Schijfremmen, met olie gevulde leidingen.
Voordeel: Bij het veelvuldig rijden door bagger en zand, zorgen velgremmen voor slijtage van de velgen, door zand dat tussen remblokken en velg komt.
Een remschijf slijt uiteraard dan ook, maar het vervangen van een remschijf is zeer eenvoudig en goedkoop.
Daarom wordt dit soort remmen bij mountainbikes vaak toegepast, bij vakantiefietsen en toerfietsen is het minder gebruikelijk.
Nadeel: De kans is klein maar bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren.
Een terugkerende irritatie is het nare gepiep van sommige schijfremmen.
Kromme remschijven is ook geen zeldzaamheid.

KETTING of BELT?
Een BELT: is uit één stuk en kan alleen gemonteerd worden als de achtervork een opening heeft waar hij tussendoor geschoven kan worden.
Voordeel: Eenvoudig onderhoud, geen vettige bende door smeermiddelen.
Modern, comfortabel en duurzaam.
Nadeel: Vooral gebruikte fietsen met belt zijn behoorlijk duurder.
Bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren, dus bij langere reizen wel een reserve-belt meenemen.

Een KETTING:
Voordeel: Is goedkoop en een reserve is eenvoudig zelf te monteren of onderweg te repareren
Nadeel: Hij is vies en vettig en moet regelmatig gereinigd en gesmeerd worden.

De juiste keuze heeft met een aantal factoren te maken.
Tijdens een afspraak ADVISEER IK U GRAAG TER PLAATSE bij het maken van de juiste keuze, niet door de telefoon, ook niet per email.
Ik heb nogal een bijzonder bedrijf en zeker een bijzondere werkwijze.. Daarom om onnodige irritatie aan beide kanten te voorkomen…
Lees voor het bellen voor een afspraak a.u.b. eerst even de pagina “Afspraak maken”

N.B. Geloof me, IK VERKOOP LIEVER GEEN FIETS, DAN EEN VERKEERD SOORT of VERKEERDE MAAT!