Uitleg over, Open- of Gesloten kettingkast, Derailleur, Rohloff- of andere Inwendige Naafversnellingen, vering of juist niet, en FRAMEMAAT!

Veel van mijn klanten vragen zich af wat voor soort fiets ze het beste kunnen kiezen.

a. een toerfiets met derailleur en 21 of meer versnellingen en een open of half open kettingkast, ze hebben wat meer aandacht en onderhoud nodig. de kwaliteit is wel beter te beoordelen, u kunt alles zien. Het grootste voordeel is, dat ze veel lichter fietsen.

b. een fiets met 7 of 8 versnellingen en gesloten kettingkast. Ze hebben wat minder onderhoud nodig.

c. Met de moderne Shimano ALFINE 8 of 11 versnellingsnaaf fietst u aanmerkelijk lichter en duurzamer.

d. Tegenwoordig is een fiets met een toch wel prijzige Rohloff naaf en Pinion naaf erg in trek, vooral bij mensen die erg veel fietsen en vakantiefietsers. De informatie over deze naven moet u maar even googlen.

e. ONGEVEERD OF GEVEERD

Een ongeveerde fiets:
Geeft het meest stabiele rijgedrag en fiets het lichtste, maar geeft weinig tot geen comfort.

Een fiets met een korte voorvering (monoshock/feathershock): heeft bijna hetzelfde stabiele rijgedrag als een ongeveerde fiets, maar vangt kleine oneffenheden in het wegdek redelijk op.

Een fiets met een diepe voorvering (met twee veerpoten):
Geeft een minder stabiel rijgedrag bij afdalingen, fiets ook ietsje zwaarder, maar geeft wel het meeste comfort, zodat u het wellicht langer volhoudt.

Een fiets met een d.m.v. een schakelaar uit te schakelen voorverin:
Vooral voor vakantiefietsen, modern en wellicht voor veel mensen dé oplossing, want dan kunt u bv. in bergachtig gebied de vering desgewenst uitschakelen, maar heeft u tevens wel de mogelijkheid om er
een comfortabele geveerde fiets van te maken.

FRAMEMAAT:
Er staat op internet nogal wat misleidende info over framematen.
Ik word regelmatig gebeld of gemaild met de vraag welke framemaat iemand nodig heeft bij een bepaalde lichaamslengte. Uit ervaring kan ik gerust zeggen, dat daar geen zinnig antwoord op te geven is, omdat dat eigenlijk alleen ter plaatse goed uit te zoeken is.
Het heeft namelijk met een aantal factoren te maken.
De framemaat is de maat gemeten van het hart van de trapas tot de bovenkant van de buis, waar het zadel in geschoven zit, dus niet inclusief de zadelpen of het zadel. Door het zadel hoger te zetten is de hoogte natuurlijk eenvoudig aan te passen, uiteraard heeft dit wel grenzen. Sommige fietsen hebben een geveerde zadelpen, in dat geval gaat de minimale hoogte al met +- 5 cm omhoog

Wat echter minstens zo belangrijk is, is de stuurhoogte en de maat tussen zadel en handvatten, want dat bepaalt immers ook in hoge mate hoe men op een fiets komt te zitten, rechtop of iets voorover, of heel ver voorover.
Gelukkig is het bij veel moderne fietsen mogelijk om de stuur-hoogte en stuur-afstand te verstellen, soms handmatig, soms met een imbus-sleuteltje.
Bovendien willen sommige mensen toch ook redelijk goed met de voeten bij de grond kunnen komen.
Bij fietsen die bedoeld zijn om er snel mee te kunnen rijden is het de bedoeling, dat u wat verder voorover komt te zitten, dit i.v.m. het vangen van wind.

Heeft u de intentie om de juiste fiets en de juiste maat te kopen, neem dan de moeite om langs te komen.
Nadat u uw wensen aan mij heeft bekendgemaakt, ga ik u op een oprechte manier begeleiden in het kiezen van de juiste maat en de fiets, die voor het doel dat u voor ogen heeft geschikt is.
Ik verkoop liever niets, dan dat ik u een verkeerde fiets verkoop.
Bij veel van mijn advertenties staat een (ongeveer) lichaamslengte vermeld, dit is slechts een indicatie, geen wet van Meden en Perzen.

Comments are closed.