Info over: VERSNELLING-SYSTEEM, REMSYSTEEM, KETTING OF BELT?

VERSNELLINGSYSTEEM:
a. De fiets met een Shimano Derailleur schakelsysteem. b.v. Deore, Deore LX, Deore SLX, Deore XT.
Voordeel: Fietst het lichtst en de kwaliteit/staat is eenvoudig te controleren.
Nadeel: Schoonhouden en smeren is een must.
Een belt i.p.v. een ketting is niet mogelijk.

b. Het oliegevulde Rohloff 14 naafversnelling systeem.
Voordeel: Ook een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een zeer geschikte versnelling in bergachtig gebied, ook goede klimversnellingen.
Nadeel: Prijzige lange termijn-investering door de hogere aanschafprijs.
De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
De eerste 7 versnellingen (klimversnellingen) zijn enigszins hoorbaar.
De kwaliteit is bij aankoop niet eenvoudig te bepalen (daarom geef ik 3 maanden garantie, voor de zekerheid)

c. Het oliegevulde PINION 18 versnellingbak systeem
Voordeel: Ook een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen (derailleur) dus zeer eenvoudig schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een zeer geschikte versnelling in bergachtig gebied, ook goede klimversnellingen.
18 versnellingen i.p.v. 14 (Rohloff) dus kleinere stapjes en een betere verdeling.
Een ideale versnellingsbak dus bij het klimmen, je kunt altijd in je cadans blijven trappen.
Een nagenoeg stil systeem (bij Rohloff zijn de kleine versnellingen iets hoorbaar)
Door de plaats van de Pinion ontstaat een betere gewichtsverdeling in de fiets.
De versnellingsbak heeft geen last van water en vuil. Alle draaiende delen zitten immers in een afgesloten aluminium behuizing.
Door de speciale contructie is olielekkage of doorzweten van de Pinion zo goed als uitgesloten.
Een oliebad zorgt voor de smering. Eenmaal per jaar, óf na 10.000 kilometer, moet de olie worden ververst.
Meer geschikt voor extreme temperaturen.
Nadeel: Prijzige lange termijn-investering door de hogere aanschafprijs.
De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
De kwaliteit is bij aankoop niet eenvoudig te bepalen (daarom geef ik 3 manden garantie, voor de zekerheid)

d. Een fiets met een zeer duurzame Shimano Alfine 11 naaf, soms met ketting, soms met een belt
Voordeel: Een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een redelijk geschikte versnelling in bergachtig gebied (vergeleken met een Shimano Nexus).
Nadeel: De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
Vergeleken met een Rohloff is de naaf goedkoper, maar minder duurzaam en de steile klimversnellingen zijn iets minder goed.
De kwaliteit is bij aankoop niet eenvoudig te bepalen (daarom geef ik 3 maanden garantie, voor de zekerheid)

REMSYSTEEM:
a. Eenvoudige velgremmen, met remblokken en stalen remkabels.
Voordeel: Remt goed, gemakkelijk zelf te onderhouden en bij pech onderweg meestal eenvoudig te repareren.
Nadeel: Door de ruimte tussen buitenkabel en binnenkabel voelt de remhendel wat zachter aan dan bij de hydraulische versie.
b. Hydraulische velgremmen, met remblokken en met olie gevulde remleidingen.
Voordeel: Remt beter, zeer gedoseerd remmen is mogelijk, met minder knijpkracht.
Nadeel: De kans is klein, maar bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren.
c. Hydraulische Schijfremmen, met olie gevulde leidingen.
Voordeel: Bij het veelvuldig rijden door bagger en zand, zorgen velgremmen voor slijtage van de velgen, door zand dat tussen remblokken en velg komt.
Een remschijf slijt uiteraard dan ook, maar het vervangen van een remschijf is zeer eenvoudig en goedkoop.
Daarom wordt dit soort remmen bij mountainbikes vaak toegepast, bij vakantiefietsen en toerfietsen is het minder gebruikelijk.
Nadeel: De kans is klein maar bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren.
Een terugkerende irritatie is het nare gepiep van sommige schijfremmen.
Kromme remschijven is ook geen zeldzaamheid.

KETTING of BELT?
Een BELT: is uit één stuk en kan alleen gemonteerd worden als de achtervork een opening heeft waar hij tussendoor geschoven kan worden.
Voordeel: Eenvoudig onderhoud, geen vettige bende door smeermiddelen.
Modern, comfortabel en duurzaam.
Nadeel: Vooral gebruikte fietsen met belt zijn behoorlijk duurder.
Bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren, dus bij langere reizen wel een (prijzige) reserve-belt meenemen.

Een KETTING:
Nadeel: Niet voor luie mensen, of mensen die bang zijn voor vieze handen, want een ketting is vies en vettig en moet regelmatig gereinigd en gesmeerd worden.
Voordeel: De slijtage van een ketting in combinatie met een Rohloff of Pinion of Alfine 11 is minimaal, veel minder dan bij een derailleur.
Een ketting is goedkoop en een reserve is eenvoudig mee te nemen, zelf te monteren of onderweg te repareren.
Persoonlijk hou ik het liever op een ketting.

De juiste keuze heeft met een aantal factoren te maken.
Tijdens een afspraak ADVISEER IK U GRAAG TER PLAATSE bij het maken van de juiste keuze, niet door de telefoon, ook niet per email.
Ik heb nogal een bijzonder bedrijf en zeker een bijzondere werkwijze.. Daarom om onnodige irritatie aan beide kanten te voorkomen…
Lees voor het bellen voor een afspraak a.u.b. eerst even de pagina “Afspraak maken”