VERSNELLINGSYSTEEM:
a. De fiets met een Shimano Derailleur schakelsysteem. b.v. Deore, Deore LX, Deore SLX, Deore XT.
Voordeel: Fietst het lichtst en de kwaliteit/staat is eenvoudig te controleren.
Nadeel: Schoonhouden en smeren is een must.
de achter-derailleur is redelijk kwetsbaar, vaak verbuigen ze, door slordigheid van anderen, die er fietsen tegenaan zetten.
Een (schone) belt i.p.v. een ketting is niet mogelijk.
b. Het oliegevulde Rohloff 14 naafversnelling systeem.
Voordeel: Zeer eenvoudig is schoonhouden en smeren.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
Ideaal voor kilometervreters, vanwege de duurzaamheid van het systeem en de geringe onderhoudskosten op lange termijn.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig
schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Veel minder kwetsbaar tijdens transport of door fietsen van anderen, die tegen uw fiets worden geplaatst.
Ook een Belt i.p.v. een ketting is bij dit systeem mogelijk.
Nadeel: De hogere aanschafprijs.
De paar procent dat de fiets zwaarder fietst dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
De eerste 7 versnellingen (klimversnellingen) zijn enigszins hoorbaar.
De kwaliteit is bij aankoop voor een leek niet eenvoudig te bepalen (daarom geef ik 3 maanden garantie, voor de zekerheid)
c. Het oliegevulde PINION 18 versnellingbak systeem. Nee dank u, ik heb er minder prettige ervaringen mee!
De verkoop van dit systeem zet trouwens ook niet door, mede door de zeer beperkte reparatie-mogelijkheden, in het buitenland.
d. Een fiets met een zeer duurzame Shimano Alfine 11 naaf.
Voordeel: Het schoonhouden en smeren is heel eenvoudig.
Veel minder slijtage aan tandwielen en ketting, dus minder vervangingskosten.
u hoeft geen ingewikkelde combinaties van voor- en achter tandwielen te kiezen, zoals bij een derailleur. dus zeer eenvoudig
schakelen.
Vergeten terug te schakelen is geen probleem, want u kunt ten aller tijde terugschakelen.
Met ook een redelijk geschikte versnelling in bergachtig gebied (vergeleken met een Shimano Nexus).
Veel minder kwetsbaar tijdens transport of door fietsen van anderen, die tegen uw fiets worden geplaatst.
Een Belt i.p.v. een ketting is ook bij dit systeem mogelijk.
Nadeel: De paar procent dat de fiets zwaarder fiets dan met een (goed afgestelde en gesmeerde) Derailleur.
Vergeleken met een Rohloff is de naaf goedkoper, maar minder duurzaam, dus minder geschikt voor kilometervreters.
De steile klimversnellingen zijn iets minder goed, maar voor in het niet heuvelachtige gedeelte van Nederland dus geen probleem.
De kwaliteit is voor een leek bij aankoop niet eenvoudig te bepalen (daarom geef ik 3 maanden garantie, voor de zekerheid)
KETTING of BELT? Voor beide systemen valt iets te zeggen…
Een BELT: is uit één stuk en kan alleen gemonteerd worden als de achtervork een opening heeft waar hij tussendoor geschoven kan worden.
Voordeel: Eenvoudig onderhoud, geen vettige bende door smeermiddelen.
Modern, comfortabel en duurzaam.
Nadeel: Een belt kan nooit in combinatie met een derailleur versnelling.
Vooral gebruikte fietsen met belt zijn behoorlijk duurder.
Bij pech onderweg kan repareren een probleem opleveren, dus bij langere reizen wel een reserve-belt meenemen.
Een KETTING:
Nadeel: Niet voor luie mensen, of mensen die bang zijn voor vieze handen, want een ketting is vies en vettig en moet regelmatig gereinigd en gesmeerd worden.
Voordeel: De slijtage van een ketting in combinatie met een Rohloff of Pinion of Alfine 11 is minimaal, veel minder dan bij een derailleur.
Een ketting is goedkoop en een reserve is eenvoudig mee te nemen, zelf te monteren of onderweg te repareren.
De juiste keuze heeft met een aantal factoren te maken.
Wie de schoen past trekke hem aan, ken jezelf.
Tijdens een afspraak ADVISEER IK U GRAAG TER PLAATSE bij het maken van de juiste keuze, niet door de telefoon, ook niet per email.
Ik heb nogal een bijzonder bedrijf en zeker een bijzondere werkwijze.. die niet iedereen past. Daarom om onnodige irritatie aan beide kanten te voorkomen…
Lees voor het bellen voor een afspraak a.u.b. eerst even de pagina “Afspraak maken” Ook hierbij geldt “wie de schoen past, trekke hem aan”